KanJam betekent plezier voor iedereen: jong of oud, sportbeoefenaar of niet
KanJam werd ontwikkeld als party- en vrijetijdspel voor studenten in de USA. Veel uitleg vergt het spel niet: de teams proberen een werpschijf in een grote "doos" (de Can) te werpen of dat net te "verhinderen" (vandaag de Engelse term to jam) en zo punten te scoren. Na een worp mag een ander teamlid, indien nodig, deze worp nog één keer verlengen of omleiden. Dit spannende werpspel is zeer eenvoudig te leren, is voor iedereen keileuk en kan overal in een handomdraai worden opgesteld: in het park, in de tuin, aan het strand of in de sporthal. In de KanJam sets is alles voorzien om direct aan de slag te gaan. En in het handig bijgeleverde karton kan alles weer makkelijk worden opgeborgen en getransporteerd. Bij de spannende werpduels zijn reactiesnelheid, handigheid, oog-hand coördinatie en groepswerk vereist - uitgesproken sportiviteit is hier dus helemaal geen voorwaarde om een uitstekende speler te zijn. KanJam is daardoor evenzeer voor de iets minder sportieve spelers. Groot of klein, jong of oud, lichte of de iets zwaarder gebouwde personen. Daarnaast doet het niet alleen dienst als vrijetijdsspel met familie en vrienden maar is het tevens een leuke afwisseling tijdens de schoolsporten.
Samenstelling van de KanJam Set Fun- 2 x Kan (doel) om zelf in elkaar te steken
- Hoogte ca. 50 cm, ø ca. 43 cm.
- 2 x KanJam Logo stickers voor op de doelen
- 1 x officiële KanJam schijf/disc
- 1 x spelinstructies
- In een coole KanJam custom bewaardoos
Samenstelling van de KanJam Mini-set - 2 x Kan (doel) om zelf in elkaar te steken
- Hoogte ca; 22,5 cm,ø ca. 43 cm.
- 2 x KanJam Logo stickers voor op de doelen
- 1 x officiële KanJam schijf/disc
- 1 x spelinstructies
Opbouw van de KanJam
Er zijn 2 doelen, de zogenoemde "Kan's". Iedere Kan bestaat uit stevige kunststof, die tot een cilinder (hoogte 50 cm, ø 43 cm) opgerold kan worden opgerold en die tevens perfect in elkaar passen. Aan één zijde bevindt zich een doelgleuf (HxB: 7,5x30 cm), de boven- en onderkant zijn open. De twee doelen of "Kan's" worden op 15 m van elkaar opgesteld.
KanJam spelregels
Bij KanJam spelen 2 teams met elk minstens 2 spelers, één werper (thrower) en één afleider (deflector) tegenover elkaar. De spelers van een team staan aan de tegenoverliggende doelen. De werper staat achter zijn doel en probeert de werpschijf in of tegen het andere doel te werpen. De afleider helpt de werper door slecht gegooide worpen zo te manipuleren of te verlengen dat ze de Kan toch raken. Daarbij mag de afleider zich helemaal vrij bewegen en de schijf
één keer per slag, duw of blok in de richting van de Kan leiden. Hij mag de schijf daarbij dus niet meermaals duwen, vangen of verder dragen. Wanneer de werper geworpen heeft wordt hij de afleider en zijn teamgenoot wordt op zijn beurt de werper. Daarna is het andere team aan de beurt. Het uiteindelijke doel is om zo als eerste exact 21 punten te vergaren.
Punten scoren- Dinger (1 punt): omgeleide buitentreffer. De deflector leidt de schijf zo om dat ze tegen het doel aanvliegt.
- Deuce (2 punten): directe buitentreffer. De werper treft de rand van de Kan zonder hulp van de afleider.
- Bucket (3 punten): Slam dunk. De deflector leidt de werpschijf zo om dat ze in het doel belandt en dat kan zowel door de bovenste als door de onderste opening.
- Instant win: directe binnentreffer.
De werper gooit de schijf zonder hulp in de Kan, zowel door de gleuf als door de bovenste opening. Het team wint hierdoor onmiddellijk en de tegenstander verliest zijn werpbeurt.
Algemene KanJam regels
1. Bij het werpen moeten de spelers achter het doel blijven. Indien de werper de lijn overschrijdt dan wordt er geen punt toegekend.
2. Indien de schijf eerst de grond raakt en daarna pas de Kan, dan wordt er geen punt toegekend.
3. Eveneens worden er geen punten toegekend indien de deflector de schijf meermaals aanraakt, vangt of verder draagt.
4. Er worden 3 punten verdiend wanneer de tegenstander gedurende de worp ingrijpt om het eigen doel te verdedigen. Indien de stand 19 of 20 punten bedraagt dan worden 1 of 2 punten extra gegeven.
5. Een team moet exact 21 punten bereiken om te winnen. Verhoogt een worp de totaalstand echter zo ver dat de 21 punten overschreden worden, dan worden de laatst bereikte punten van het totaal aantal punten afgetrokken. Bv. een team heeft 20 punten en scoort een "bucket" met 3 punten. Dan wordt haar puntenaantal tot 17 verlaagt.
6. De teams moeten hetzelfde aantal worpen doen voordat het spel eindigt. Uitzondering hierop is bij het bereiken van een directe overwinning ("Instant Win").
7. Komt het tot een gelijkstand dan wordt er verder gespeeld tot een team in één ronde meer punten dan het andere bereikt.
Ontdek dit geniale werpspel met super hoge entertainmentsfactor! Deze nieuwe trend uit de USA garandeert vele spannende vrijetijdsduels maar is ook
uiterst geschikt tijdens de sportlesuren of in clubverband: KanJam!